Säljare som gör en uppsjö av offerter där ingen liknar den andre, tio olika epostsignaturer från kollegor på samma företag, olika färger på visitkort och spretigt med bilder i olika forum. Så kan bilden av ett företag variera utan en grafisk profil som beskriver hur ni kommunicerar på ett gemensamt sätt mot kunder, internt och till leverantörer.
Varför grafisk profil?
För att skilja er från mängden och förmedla vad ni är för några, behöver ni en grafisk profil, för igenkänning och ett proffsigt helhetsintryck.
Materialet som ni delar med er av, bör se likadant ut oavsett vem på företaget som är avsändare. Enhetlighet inger förtroende.
Starta med logotyp
En bra start, är att fundera över er logotyp och utgå från den i arbetet med den grafiska profilen. Människor relaterar snabbare till bilder, än till text.
Tänk efter noga på vad du vill att er logotyp ska förmedla för känsla. Lojalitet och pålitlighet? Aggressivitet? Se till att logotypen sticker ut från mängden.
Bildspråk och grafiska element
Vad behöver ni mer? Bilder i form av ett tydligt bildspråk som kan användas på hemsidan, i trycksaker, kanske i en kundtidning och på Facebook.
En enhetlig epostsignatur ser snyggt ut. Har ni företagets logotyp på bilar? I så fall skall även dessa utformas på liknande sätt. Vilka färger ska ni jobba med? Dessa bör återkomma i all kommunikation.
Om ni behöver hjälp med er profilering, kontakta oss på Hildegun, vi är experter på just detta område!