Värdefulla tips på Facebook

Klart ni ska finnas på Facebook! Ja, när det är bestämt, hur gör du då? Lugn, vi reder ut begreppen så du får koll.

  1. En bra start är att komma ihåg att inte hålla en envägskommunikation. Du pratar redan med dina kunder idag. Detta är ännu ett forum där du gör just det, pratar med dina kunder. Så hoppa envägskommunkationen och börja lyssna på kundernas feedback på dina inlägg.
  1. Hur vill ni att era följare ska uppfatta er på Facebook? Finns det värdeord eller ett bildspråk som ni jobbar med i andra kanaler? Låt då dessa komma till tals även i denna kanal.
  1. Vem pratar du med? Tänk igenom vem som utgör er målgrupp och anpassa inläggen därefter. Är dina kunder i en viss ålder, bor de inom ett avgränsat område? Vad intresserar dem?
  1. Fundera på vad målet med sidan är. Vill ni att många ska följa er, eller vill ni driva trafik till hemsidan primärt?
  1. Kom ihåg att med jämna mellanrum följa upp målen, för att säkra att ni är på rätt väg.
  1. Tänk efter på vad som verkar fungera. Fortsätt på den vägen och leverera det som dina följare vill ha.
  1. När du sätter rubriker, var då tydlig. Vi scrollar snabbt igenom flödet och du har inte lång tid på dig att fånga läsaren.
  1. Om du vill erbjuda något, var då specifik och ange att detta inlägg gäller just ett erbjudande.
  1. Prova att göra något bara för att det är kul! Var femte inlägg kan vara där, enbart för att roa.
  1. Gör en plan. Hur ofta tänker du publicera? När i veckan? En speciell tid?
  1. Gällande bilder, får dessa gärna vara färgrika för att sticka ut. Bilden skall vara tydlig även i mobilen. Majoriteten som kollar Facebook gör det i mobilen.
  1. Var snabb med att svara på frågor och inlägg. Gärna inom 24 h.
  1. Ställ frågor till din publik! Skapa dialog.
  1. Påminn dina kunder om att ni finns på Facebook, genom dina andra kanaler.

Vill du komma igång med Facebook för ditt företag? Sugen på att veta mer och känna dig trygg med hur du på bästa sätt besvarar kritiska kommentarer? Ring oss på Hildegun så hjälper vi dig.

Fler tips

Varför grafisk profil

Säljare som gör en uppsjö av offerter där ingen liknar den andre, tio olika epostsignaturer från