Vad kostar det att anlita en reklambyrå?
Du är inte den förste att undra. En vanlig missuppfattning som människor har är att det är dyrt att anlita en reklambyrå som Hildegun. På sätt och vis är det väldigt enkelt: ju mer du investerar, desto mer får du. Hildegun jobbar med både stora och små företag i vitt skilda projekt.
Känner du igen dig i något av våra fiktiva case?

Vad ska jag satsa på för att sticka ut i konkurrensen?
Du driver en framgångsrik rekryteringsbyrå med 20 anställda. De senaste åren har det rullat på bra, men branschen blir allt mer konkurrensutsatt och du förstår att ni måste hänga med för att inte tappa kunder. Därför avsätter du 1 000 000 kr i marknadsbudget för kommande år. Men vad ska du satsa dina pengar på?
- Ökad konkurrens
- Budget: 1 000 000 kr


Hur får jag pengarna att läggas på rätt saker?
Du har drivit din elfirma ett tag nu och hunnit bli 35 anställda som sysselsätts med arbete mot såväl B2B som B2C.
Du har fått höra att de som lyssnat på din radioreklam tycker att den har humor och lockar, men när de sedan söker upp dig via Google stämmer varken adress eller hemsidan.
Nu vill du se till att dina 500 000 kr som du brukar lägga på din marknadsföring går till rätt saker.
- Kunder hittar inte rätt
- Budget: 500 000 kr


Hur går vi vidare?
Du och en kollega driver idag en expansiv larmfirma och har valt att fokusera er införsäljning på företagskunder, alltså B2B. Ni har budgeterat för marknadsföringsinsatser på 100 000 kr för nästkommande år. Problemet är att ni vet inte vart ni bäst placerar era pengar.
Fram tills nu har den största delen av försäljningen skett genom kalla samtal som lett till ett ett par kundmöten hos merparten av slutkunder. Processen har varit tidskrävande och inte speciellt effektiv då ni båda lagt mycket tid på att sälja och hantera administrationen av detta.
Samtidigt har ni märkt att kunderna gillar er och att det finns en stor potential för att fortsätta växa i branschen.
Frågan är, hur går ni vidare?
- Ringer (för) många kalla samtal
- Budget: 100 000 kr
