TikTok, världens just nu snabbast växande sociala plattform. Här är det högt tempo och 100% video som gäller och om du klarar det så kan det finnas mycket att vinna på TikTok för ditt företag.
För att slå dig in här kommer du behöva tänka utanför boxen i ditt skapande och vara beredd att dela någonstans mellan 1-5 videor om dagen. Detta kan kännas svårt, men om du lyckas kan belöningen vara enorm!
Varför borde du testa TikTok?
1: Du är tidig på bollen.
TikTok växer i en rasande takt och möjligheterna att använda TikTok för ditt företag utvecklas konstant. Trots det så är det fortfarande väldigt få företag som använder plattformen (och många som gör det jobbar på fel sätt!).
Här har du en möjlighet att plocka stora marknadsandelar innan övriga i din bransch hinner ikapp. Det kräver dock att du också är villig att investera en stor skopa tid för att lyckas.
“Men finns min målgrupp verkligen på TikTok?”
Sannolikt! Över 1,4 miljoner har laddat ner appen i Sverige. Av dem är ca. 40% mellan 16-24, men precis som det gjorde på Facebook för flera år sedan så börjar även medelåldern på TikTok att stiga.
2: Nya målgrupper.
Om du aldrig testar nya sätt att nå ut så kommer du aldrig att hitta nya potentiella målgrupper. Det kanske finns någon där ute som verkligen efterfrågar det du säljer men som du inte tänkt på?
TikTok är en lekfull plattform där du får möjligheten att visa en annan sida av ditt företag. Därför kommer du behöva hitta nya sätt att skapa innehåll om du väljer att testa TikTok för ditt företag.
3: Stora chanser till viralitet.
Det finns inga andra plattformar idag som ger dig samma möjligheter för att få extremt stor spridning. Om du skapar bra innehåll, hakar på trender och lär dig använda rätt ljud till videon så är chanserna stora att du förr eller senare når en väldigt stor publik.
4: Interaktion med Communityn
TikTok vill att du ska skapa och att andra ska kunna använda ditt innehåll. Därför finns det flera funktioner i appen som underlättar för användaren att interagera med andra. Några av dess är:
Duett
När någon skapar en duett innebär det att de spelar in en video som kommer visas sida vid sida med din. Det kan exempelvis vara en reaktion på något du delat.
Stitch
När du skapar en stitch så tar du en annan användares video och klipper av en bit in i den för att sedan avsluta med något som du själv skapat. Det kan exempelvis vara någon som säger något som du inte håller om. Då klipper du vid lämplig plats i deras video och avslutar med ditt eget argument.
Svara på kommentarer
Du kan även svara på kommentarer med video! Detta är ett utmärkt sätt att bygga en bättre relation till dina följare.
5: “For You Page”
Till skillnad från andra plattformar så måste du inte ha en stor skara följare för att få mycket engagemang. TikTok har nämligen vad som kallas en “For You Page” eller För Dig Sida. Vad det innebär rent praktiskt är att oavsett storlek på ditt konto så kommer algoritmen att visa ditt innehåll för personer som den tror skulle uppskatta det. Vad det kan innebära om du använder TikTok för ditt företag är att du når ut till många som kanske inte skulle känna till dig annars.
Summering
Du kan inte vara säker på om det är rätt med TikTok för ditt företag förrän du har testat. Kanske gömmer sig en helt ny målgrupp där! Möjligheterna är många och de företag som är tidiga på bollen kommer ha ett stort försprång när plattformen har mognat helt.
Funderar du på att testa TikTok? Kontakta oss för coaching eller hjälp med att starta och driva ditt konto!