I en tid av osäkerhet, sömnlösa nätter och tomma bankkonton känner vi att det är dags att dela med sig av konkreta tips och ideér för din digitala marknadsföring. Insatser som med minsta möjliga resurser kan påverka din digitala marknadsföringsstrategi och din likviditet positivt i knappa tider
- Gör en enkel målgruppsanalys- vilka har vi lättast att nå och bäst chans att attrahera just nu och vart befinner de sig
- Producera material på egen hand eller med hjälp av en byrå. Just nu läser väldigt många av oss inlägg på sociala medier, bloggar, artiklar och tar del av filmer och poddavsnitt. Då gäller det att befinna sig just där med sitt marknadsföringsbudskap också. Använd dig gärna av återanvänt material som du är extra nöjd med för att minimera utgifterna eller producera nytt som är användbart i flera kanaler och format, för att maximera utdelningen av varje spenderad krona. Använd kanalerna där den givna målgruppen befinner sig.
- Rikta annonser i sociala medier mot målgruppen. Lägg en liten slant på sådant annonsmaterial som du redan testat organiskt och du sett bra effekt på. Då ökar du sannolikheten att attrahera fler. Använd gärna funktioner som “målgrupp likt den du har” om du märkt god effekt organiskt och vill bredda inom samma kategori.
- Ta dig lite utanför “comfort zone”- skapa videomaterial själv eller med hjälp av expertis. Vill du skapa själv är Clips och Inshot bra appar. Publicera kostnadsfritt på Youtube.
- Skapa Google my Business- konto. Just nu är det superviktigt med rätt och uppdaterad information på Google.
- Börja blogga eller skapa artiklar för branschrelaterade hemsidor. Inte enbart visar du din expertis och har chansen att helt kostnadsfritt marknadsföra dig. Du kan också genom detta skapa bra länkdelning till och från egen hemsida och öka varumärkeskännedomen. * Dela med dig av innehåll i E-post till kunder och anställda som kommer att känna sig extra utvalda och träffade av ditt budskap.
- Engagera dig på ex. LinkedIn- hitta din nisch och ditt fokusområde och satsa mot att bli den som andra kallar expert inom just det området på LinkedIn. Leverera värde till din målgruppen. Detta har nog aldrig varit viktigare än nu. På LinkedIn har du möjlighet att bygga ditt nätverk som finns med dig när stormen lagt sig och de då söker efter just din kompetens.
- Samarbeta! Allting blir lite lättare tillsammans. Samordna försäljningsaktiviteter och prata om det digitalt. Effekten av flera företag som talar om samma sak ger ringar på vattnet och framförallt ger det dig en styrka som du sällan besitter ensam..