Marketing Automation för B2C

Det blir det allt viktigare att veta vad vi ska säga till vilken kund, när i tid. Detta kan vi göra via one-to-one-dialog eller en ständigt pågående dialog, istället för genom enbart kampanjer.

Marketing automation är ett redskap för att styra vilken typ av action vi ska ta till mot en viss kund med ett visst behov. Mot konsument kan det se ut på följande sätt:

  1. Egen annonsering på sociala medier eller på egen sajt.
  1. Ringa upp och ge ett erbjudande för riktigt intresserade.
  1. Tillföra något som har värde för kunden just nu, tex förslag på en liknande produkt som kund visat intresse för.
  1. Förekomma kundtapp-  fråga kunden om man kan göra något bättre.

För dig som har en butik, känner du redan till den magiska kraften i att butikssäljaren frågar en extra fråga när kunden står inför betalningen. Genom automatiserade processer blir ditt budskap relevant för konsumenten när denne står inför ett val i en given situation.

Vill du veta mer? Släng iväg ett mail till oss på Hildegun så kikar vi på alternativen för er.

Fler tips

Varför grafisk profil

Säljare som gör en uppsjö av offerter där ingen liknar den andre, tio olika epostsignaturer från