Något av det svåraste för många användare på LinkedIn är att komma på vad de ska skriva om i sina inlägg. Att välja ämne på Linkedin är inte som att göra det på andra plattformar. Ditt mål på LinkedIn har med största sannolikhet något med ditt yrke att göra och därmed behöver även ämnesvalet ha det. Denna artikel kommer ge dig tips på vad du bör tänka på när du ska välja ämne på LinkedIn.
Välja ämne på LinkedIn – Passion
För att kunna engagera andra med dina inlägg är det till stor fördel att känna en passion för det ämne du skriver om. Därför kräver det att du vågar blicka inåt och fråga dig själv vad du verkligen brinner för. Det finns såklart några knep du kan använda dig av för att göra detta!
Vad får igång din kreativitet?
Kan du komma på något som breddar synen och ger din idéer? Det som bidrar till vår kreativitet är ofta något som vi åtminstone har en viss passion för. Undersök det som boostar din kreativitet lite närmare för att se mer specifikt vad det är som gör det!
Vad gör dig orädd?
Tänk efter på något som du kan göra eller prata om där du känner dig helt trygg. Någonting där du helt litar på din egen förmåga och kunskap. Det är inte helt omöjligt att detta är något som du känner passion för.
Vad kan du prata om?
Föreställ dig att du sitter i ett socialt sammanhang, kanske på en släktmiddag eller fiket nere på stan. Vilket ämne hade du kunnat berätta och prata om utan att tröttna? De ämnen som vi med lätthet kan prata länge om känner vi oftast en passion inför.
Välja ämne på LinkedIn – Yrke
Beroende på vad du gör så är det kanske inte helt självklart vad du ska dela med dig av när det kommer till ditt yrke. Om du exempelvis arbetar på ett reningsverk kanske inte gemene man är intresserade av att veta exakt vad som passerar systemet varje dag. Däremot går det att hitta spännande vinklingar även på detta område.
“Hitta din kondom!”
En kollega i branschen lyfte ämnet för ett tag sedan. Det är nämligen många som invänder “det är ju lätt för dig som arbetar med marknadsföring”. Kollegan använde sin flickvän som exempel, hon arbetar nämligen på ett reningsverk. Hennes uppfattning var att ingen vill läsa om det hon arbetar med, men han var fast besluten att det alltid finns en infallsvinkel som kan engagera.
Mycket riktigt, efter en stunds funderande sade hon att de får in väldigt mycket kondomer i deras reningsverk. DÄR HAR DU DET! Hon delade inlägg med en bild där hon står och håller i en kondom som kommit in till anläggningen. Texten är inledningsvis ironisk och skämtsam, men hon avslutar med att betona vikten av att inte slänga vad som helst i toaletten – “det försvinner inte magiskt”.
Försök med andra ord att hitta din “kondom”. Vad finns det i din bransch som skulle kunna fånga dina läsares uppmärksamhet och som inte skrivits om tusen gånger förut? (Plötsligt känns marknadsföring som ett ganska svårt ämne…)
Ditt ämne
Du har hittat din passion och en infallsvinkel på ditt yrke, nu är det dags att blanda den magiska drycken! Det är nämligen när du hittar en plats där din passion möter det du arbetar med som du kan börja skapa riktigt bra innehåll. Dessutom kommer du tycka att det är så pass roligt att få dela med dig om detta ämnet att du inte får skrivkramp i samma utsträckning!