Många tror att vägen till ett möte är kort och enkel.
“Vadå, det är väl bara att fråga rakt ut?”
Ja, det kan fungera ibland och om du frågar tillräckligt många så kommer det såklart att ge resultat. Däremot bygger du varken långsiktiga relationer eller lojala kunder på detta sätt. Du fångar upp någon som har behovet just nu, men skapar ingen ambassadör. Det är helt OK om det är ditt mål. Vi tycker däremot om att arbeta långsiktigt och inte bara skaffa många kunder utan bygga relationer på vägen som kan leda till något mer än en enskild affär. Därför arbetar vi med social selling och det är även precis vad denna artikeln kommer att handla om.
Vägen till ett möte – Ta kontakt
Antingen har ni kommit så långt redan nu att kunden kontaktar dig, annars kan det efter en tid vara läge att du gör det. Målet är att din framtida kund ska ha känslan av att de ville ta kontakt eller att ni redan känner varandra. Var bara noga med hur du gör, det är inte dags att sälja ännu! Dessutom är det nu som du börjar bygga på er framtida relation, det är värt att investera lite extra tid och energi här. Eftersom du bara får en chans att ge ett första intryck så bör du tänka på några saker:
Gör det personligt
Klicka inte enbart på “kontaktförfrågan” utan ta dig tiden att skriva en personlig kontaktförfrågan. Här har du en första chans att visa intresse för personen i fråga så se till att läsa på om dem innan du skriver din förfrågan. Det handlar inte bara om att de ska godta din förfrågan, för det gör de flesta utan att tänka efter. Här handlar det framförallt om att göra ett riktigt gott intryck på personen så att de vill inleda en dialog med dig.
Stick ut – kanske med video?
När din förfrågan är godkänd har du möjlighet att skicka både ljud- och videoklipp. Detta kan vara en möjlighet som är värd att överväga, det kommer få dig att sticka ut från mängden. Väldigt få vågar skicka videomeddelanden och om du tar steget in i den lilla skara som vågar kommer det göra dig mycket mer unik än om du håller dig till text.
Det finns såklart andra sätt att sticka ut än med ljud eller video. Viktigast är bara att du inte börjar försöka sälja här för då kommer du inte komma långt i den relationen.
Visa intresse tidigt
Oavsett om du inleder med text, video, ljud, bilder eller något annat kreativt bör du prata så lite som möjligt om dig själv. Lägg istället fokus på personen du har kontaktat och intressera dig för dem, deras intressen, kunskaper och yrke. Vi människor ÄLSKAR att prata om oss själva, motstå den frestelsen och använd den istället till din fördel. Försök att få personen du kontaktat att prata om sig själv och fortsätt att vara nyfiken. Självklart ska du svara om de frågar saker om dig, men led alltid tillbaka med en fråga om dem. På så vis kan du föra samtalet vidare i en riktning som kommer få dem att känna sig sedda.
Vägen till ett möte – att vara top of mind
Eftersom ditt mål är att sälja men du inte kan gå rakt på sälj så behöver du hitta andra sätt att nå fram till din kund. Med andra ord behöver du se till att hålla dig “Top of mind” utan att upplevas som framfusig eller säljig. Ditt mål blir sådeles att hovra runt din kund och ständigt synas i periferin för att vara det första de tänker på när de är redo att köpa din tjänst. Målet med detta är även att skapa igenkänning inför en framtida kontakt. Det finns flera sätt att göra detta men vi kommer lista några av de mest effektiva:
- Besök deras profil – det syns mer än du tror!
- Gilla och kommentera deras inlägg – hjälp dem att skapa värde och få en extra möjlighet att skina med din expertis.
- Uppmärksamma årsdagar – gratulera dem personligen när de har årsdag på jobbet, födelsedag eller liknande.
Vägen till ett möte – Boka mötet
När du ihärdigt har följt alla dessa tips kommer tillfället förr eller senare att visa sig. Det är då upp till dig att ta det! Antingen kommer kunden rakt ut att efterfråga det du erbjuder från dig eller leder kanske er dialog er fram till ett läge där du naturligt kan erbjuda dina tjänster. När du lägger denna extra tiden på att arbeta dig fram till en affär skapar du mängder med möjligheter längs vägen. Långt ifrån alla kommer nämligen att köpa dina tjänster. Däremot kan de, oavsett om de köper eller ej, komma att bli dina ambassadörer. Det är i slutändan den bästa formen av marknadsföring som någon kan önska sig!
Vill du lära dig mer om social selling på LinkedIn rekommenderar vi att du följer oss på LinkedIn och att du spanar in vår halvdagsutbildning.