Skrivkramp, eller kanske “skapakramp”… Förr eller senare så kommer det att komma ett tillfälle där din kreativitet lyser med sin frånvaro. I denna artikel kommer du få några tips på hur du kan skapa innehåll även när kreativiteten saknas!
Läs nyheterna
När du inte kan komma på vad du ska skriva om så är det väl mest logiskt att börja leta där det finns som mest information? Därför är tidningen, Googles nyhetsflöde eller liknande nyhetsforum en bra plats att börja på. Leta efter en artikel som passar för din bransch och låt dig inspireras av den. Om du trots det inte känner att du kan skriva om ämnet så kan du skriva dina tankar om artikeln i ett inlägg och länka till den.
Skapa innehåll med frågor som du får
Detta är något som du behöver börja med nu, INNAN du får skrivkramp! Helt säkert har du fått frågor från kunder, klienter, vänner och kollegor som passar in i ämnet du skriver om. Börja skriva ner dessa frågor och skapa därmed en “frågelogg” som du kan vända dig till när du saknar inspiration. Faktum är att detta inte bara är ett utmärkt sätt att skapa innehåll, du kommer dessutom att skriva om något som dina följare faktiskt är intresserade av!
“Men jag har inte gjort detta och har skrivkramp nu”
Inga problem! Gå tillbaka till dina tidigare inlägg och läs igenom kommentarerna. Helt säkert kan du hitta frågor där och det gör faktiskt inget om du redan besvarat dem. Alla läser nämligen inte igenom alla dina kommentarer, så tveka inte på att lyfta frågor i inlägg.
Skapa en “How-to-lista”
Skapa ett inlägg runt en lista på 3-7 saker inom något specifikt i ditt expertisområde. Är du mäklare kan du exempelvis skapa en lista på “5 saker du bör tänka på när du ska köpa bostad”. En sjukgymnast skulle kunna tipsa om “3 sätt att förebygga ryggsmärtor”. Möjligheterna är oändliga och det borde inte vara en omöjlighet för dig att hitta ett ämne att skriva om på detta sätt.
Listor är dessutom ett bra sätt att både få din publik att känna sig hjälp samtidigt som du får visa din expertis. Allt detta utan att varken skryta eller sälja!
Intervjua experter
Du kan alltid höra av dig till en handfull personer inom ditt område med frågor. Svaren du får kan sedan vara ett utmärkt underlag för innehåll. Det finns två vägar att gå med skapandet här:
- Dela som en intervju och tagga med personen du ställt frågor till.
- Dela som ett eget inlägg.
Det första alternativet innebär i kort att du håller en intervju med lite fler frågor till samma person som du sedan renskriver och delar med dig av. Alternativ två däremot innebär inte att du är beroende av en enskild persons svar utan du kan ställa frågor till flera personer. Därefter tar du din nyvunna kunskap, syr ihop den och skapar ett inlägg utifrån det.
Återbruka ditt redan skapade innehåll
Var inte rädd för att använda något som du tidigare har postat och göra om det till ett annat format. Om du exempelvis har delat en video så kan du transkribera den och skapa ett inlägg med text och bild därifrån. Givetvis kommer du behöva skriva om och fylla ut texten för att få ett ordentligt inlägg, men du har en gratis grund att utgå från. Dessutom hjälper detta dina följare eftersom vi tar till oss information på olika sätt.
Skriver du texter i långt format så har du alltid innehåll att hitta där! Vi kan ta denna artikel som exempel. Varje överskrift i denna artikel hade kunnat bli en separat video eller ett kortare inlägg. Titel: “Återbruka ditt innehåll” och prata om hur man kan göra detta, precis som denna text.
Skapa med andras innehåll
Om du inte redan gör det så är det hög tid att du börjar följa andra kreatörer i samma bransch som du. Vårt slutliga råd är nämligen att du använder dig av innehåll som andra har skapat. Med det menar vi inte att du ska dela det eller kopiera det rakt upp och ner. Däremot kan du använda det som inspiration och kurera det till något som blir ditt eget. Det kan faktiskt räcka med att du läser en text och sedan (utan att läsa den igen) sätter dig ner och skriver om det ämnet. Nu har du låtit dig inspireras men slutprodukten är helt och hållet i dina egna ord.
Skapa innehåll när kreativiteten lyser med sin frånvaro:
- Läs nyheterna
- Skriv ner frågor som du får
- How-to-lista
- Intervjua experter
- Återbruka ditt innehåll
- Inspireras av andras innehåll
Missa inte vår Linkedin kurs i april! och följ oss på LinkedIn för fler tips!