Linkedin Strategi

Linkedin strategi för företag

Har du försökt använda LinkedIn för att marknadsföra ditt företag men inte riktigt nått det resultat som du hoppades på? Kanske känner du inte att du vet vad du ska posta för något? Inga problem! I denna artikel går vi igenom hur du skapar en LinkedIn Strategi för ditt företag som dessutom förenklar för dina kollegor eller medarbetare att hjälpa till på plattformen!

 

Mål för marknadsföring

Första steget i din innehållsstrategi bör alltid vara att sätta tydliga mål. Vad är det som ditt team vill uppnå med sin närvaro på LinkedIn? När du har satt era mål så kan ni börja fundera på vilken typ av innehåll det är ni vill dela med er av. Det viktigaste här är att ni inte landar i att enbart dela vidare inlägg från er företagssida… det är ingen som vill läsa reklam i deras flöde och det är precis vad den typen av inlägg kommer uppfattas som.

 

Exempel på vanliga mål för företag:
  • Få in fler leads
  • Bygga trovärdighet och förtroende för att vinna fler kunder
  • Introducera ditt företag för fler potentiella kunder
  • Få fler personer att ta del av gratisversioner eller demos
  • Bygga ett nätverk av lojala kunder

 

Lär känna din målgrupp på LinkedIn

Härnäst behöver du ta reda på vilken riktning till innehåll ska ha. Vilken bransch eller roll ska ditt innehåll vara riktad mot? Ska dina inlägg tilltala nybörjare, amatörer eller proffs? Tyvärr har LinkedIn begränsade möjligheter för att nå denna informationen när du har ett personligt konto (ej företags sida) men det finns så klart lösningar för att få reda på detta ändå!

 

Det absolut enklaste sättet är att göra undersökningar eller “polls” där du ställer frågor med upp till 4 svarsalternativ. Detta är ett utmärkt sätt att både skapa engagemang och få svar på dina frågor kring hur marknaden ser ut.

 

Ett annat sätt är att du via din profil kollar vilka jobbtitlar de som sökt efter dig på LinkedIn har. Detta gör du genom att först och främst se till att din profil är i skapar läge. Därefter rullar du ner på din profil till “Statistik” och klickar på siffran med “sökvisningar”. Här får du information om vilka företag de som söker efter dig arbetar på och även vilken jobbtitel de har.

 

Planera för texter i långt format

Utöver att dela “vanliga” inlägg i olika format med bilder och videor så bör du också avsätta tid i din Linkedin Strategi för att skapa texter i längre format. LinkedIn erbjuder tre huvudsakliga sätt att göra detta:

 

Dokument-inlägg

Detta är ett inlägg där du dels får möjligheten att skriva en text i själva inlägget men där du även bifogar ett dokument. Genom att bifoga ett dokument ger du dig själv möjligheten att dela betydligt längre innehåll än vad som annars är möjligt på plattformen.

 

Förutom att detta är tekniken som används för att skapa “karuseller” på LinkedIn så är ett Dokument-inlägg utmärkt för att:

  • Lyfta fram nyckelpunkter i ett avancerat koncept
  • Visa dina följare hur man gör något steg för steg
  • Dela de viktigaste fynden i en forskningsrapport

 

Om du exempelvis har lagt upp en föreläsning på youtube som är en timme lång så kan du skapa ett dokument där du lyfter de viktigaste punkterna från föreläsningen. Sen lägger du med länken till videon i inlägget så att dina följare kan titta på den om de vill se mer.

 

LinkedIn Artiklar och Nyhetsbrev

Det kan för all del vara bra att dela länkar till blogginlägg på din hemsida eftersom du har möjligheten att dela mycket mer information där än på LinkedIn. Men nu pratar vi ju om LinkedIn strategi och då vill du ju dela ditt innehåll på LinkedIn. 

 

Nyhetsbrev och Artiklar på LinkedIn är i grund och botten samma sak på LinkedIn med en avgörande skillnad; Nyhetsbrev går att prenumerera på medan artiklar är enskilda inlägg. Det kan därför vara värt att skapa ett nyhetsbrev om du kommer skriva dina långa texter inom samma nisch. Du prenumererar väl på vårt nyhetsbrev “Kära LinkedIn”?

 

Video = Delbart

När du publicerar innehåll på LinkedIn så mäts ditt inläggs prestation i 4 huvudsakliga kategorier:

 

  • Tid som användaren spenderar på inlägget
  • Delningar
  • Kommentarer
  • Gilla

 

Dessa kategorier är “värda” olika mycket. Tiden som spenderas och antalet delningar väger tyngst medan gilla har det lägsta värdet. Du vill alltså sträva efter att engagera användare till att stanna på ditt inlägg men också få dem att vilja dela det.

 

Visste du att videor delas 20 gånger mer än vanliga inlägg enligt LinkedIn? Därför är det helt klart värt att ta mod till dig och börja skapa rörligt innehåll! #vågavideo

 

Hur skapar vi innehållet?

Det kan verka basalt att prata om hur ni ska skapa ert innehåll men detta är något som kan spara mycket tid i framtiden!

 

Kanske har ni andra kommunikationskanaler redan som ni delar innehåll i? Det kan vara andra sociala medier, internt eller på er hemsida. Använd er av det som redan är skapat och kurera det för att få ut så mycket ur varje kreativ insats som möjligt. En artikel kan exempelvis ofta brytas ner i flera olika inlägg, ett inlägg som varit text kan göras som en video och så vidare. Detta ger er möjlighet att skapa en bank av inlägg som ni kan skapa mer innehåll från.

 

Summering

För att verkligen lyckas som ett lag på LinkedIn behöver ni sträva mot samma mål. Detta gör ni enklast med en tydlig LinkedIn strategi som alla tagit del av och känner till. Här är punkterna som ni bör få med i er strategi:

 

  1. Gemensamma mål som är engagerande för laget att uppnå och sträva efter
  2. Målgruppen som ni ska rikta ert innehåll till
  3. Planera för text i långt format
  4. Våga ta steget och skapa videor
  5. Klarlägg hur ni går tillväga för att skapa ert innehåll

Fler tips

video som skapar engagemang - hildegun

Video som skapar engagemang

Du har hört det förut “skapa engagemang”, “hook”, “cta” och en massa andra spännande uttryck. Vi

vägen till ett möte hildegun

Vägen till ett möte

Många tror att vägen till ett möte är kort och enkel.  “Vadå, det är väl bara

Fyll i din e-postadress nedan så får du ta del av vår 30 min föreläsning om vad du ska tänka på för att lyckas med LinkedIn.

Du kan avprenumerera när som helst. Din adress kommer inte att delas med andra.