Du har kommit igång och börjat bygga ditt nätverk men får inte riktigt det fotfäste som du önskar på plattformen. Nu är det dags att se över så att du har en stark LinkedIn profil!
Inom försäljning arbetar man väldigt mycket med att bygga sitt varumärke. Därför behöver du börja göra det på LinkedIn för att få det resultat som du önskar. I skapandet av ditt personliga varumärke på LinkedIn så är din profil grundpelaren som allt bygger på. Med andra ord är det viktigt att du investerar den tid som krävs för att få en stark LinkedIn profil. En profil som både berättar din historia och attraherar nya leads.
Profilbilden
Din profilbild är en av de viktigaste elementen i din profil. Den följer med dig vart du än vänder dig på plattformen… Lämnar du en kommentar, då är din profilbild där! Skriver du ett inlägg, då är din profilbild där! Skriver du ett personligt meddelande, då är din profilbild där!
Profilbilden bör vara högupplöst, kännas professionell och tydligt visa ditt ansikte. Detta kommer vara det första intrycket som dina potentiella kunder får av dig (visuella varelser som vi är) så se till att det blir ett bra intryck!
- Det bör vara en närbild där du tar upp minst 60% av bilden. Bilder på långt avstånd står inte ut i flödet.
- Klä dig så som du skulle vilja klä dig på jobbet.
- LE med ögonen!
Bakgrundsbild
Detta är nästa visuella intryck som du har att arbeta med. Det finns många sätt att använda sig av bakgrundsbilden för att ytterligare förstärka bilden av vad du representerar, vad som är viktigt för dig eller vad du står för. Därför är varje sekund du investerar i att skapa en bra bakgrundsbild väl investerad. Bilden kan vara allt ifrån en plats som visar något du representerar till dina färger, logotyp och en slogan. Endast din kreativitet sätter gränserna.
Rubriken
Precis som din profilbild så följer även rubriken med dig vart du än går på LinkedIn. Det innebär att en stark LinkedIn profil borde ha en smart rubrik som inte bara är en jobbtitel. Du kan förtydliga vad det är du gör, vad du brinner för eller vad som gör dig speciell.
Tänk på att på din profil syns hela rubriken, men i exempelvis kommentarsfältet är det bara de första ca. 45 tecknen som kommer med. Skriv därför det viktigaste först, det är detta som kommer få mest exponering.
Biografin
Nu är det dags för storytelling! Här har du verkligen chansen att berätta mer om dig själv. Således bör du inte göra det genom att bara lista dina kunskaper och jobbtitlar. Dela istället med dig av vad du gör, vad du är bra på och hur det påverkar dig och din omgivning. Det är värt att investera tid i att skapa en riktigt bra bio. Detta är trots allt ditt mest personliga inslag av content marketing och en nyckeldel i en stark Linkedin profil som sticker ut. Därför ska du se till att det är värt att läsa din bio!
Buzzwords
Det kan vara lockande att skriva in alla fina buzzwords som du bara kan komma på, men försök verkligen att undvika det! Exempel på buzzwords är: Passionerad, specialiserad, ledarskap, fokuserad osv.
Vi menar inte att du helt måste avstå från att använda dessa typer av ord. Däremot menar vi att du inte ska förlita dig på att dina besökare kommer förstå vad du kan enbart för att du använder dig av buzzwords. Du behöver visa upp vad du kan och beskriva det. Dessutom visar du att du kan använda plattformen och dess olika funktioner på ett smart sätt.
Kompetenser
Gå igenom listan med kompetenser och välj ut de kompetenser som du besitter och som känns relevanta för det du gör. Det är faktiskt minst lika viktigt att du tar dig tiden att rensa denna listan som att du tar dig tiden att fylla den. En orimligt lång lista med kompetenser kommer inte att vara tilltalande om du inte kan visa att du levererar på allt som du har fyllt i där.
Kompetensquiz
För att ytterligare förstärka dina kompetenser och verkligen bevisa att det som står där är sant så kan du göra ett kompetensquiz (om det finns tillgängligt för din kompetens). Detta är ett kort quiz på 15 flervalsfrågor som utvisar om du verkligen är kompetent inom det området som du lagt in en kompetens för. Dessutom får du ett märke för att ha lyckats som blir synligt på din profil bredvid kompetensen.
Tjänster
Du visste väl att du (precis som med jobb du är intresserad av) kan lägga till tjänster som du erbjuder längst upp på din profil? Detta är ett utmärkt sätt att ge dig och ditt företag ytterligare lite extra exponering!
Utvalt
Du har möjligheten att välja dina bästa inlägg och artiklar. Bygg en stark LinkedIn profil genom att lyfta sånt som visar vem du är, vad du står för och vad du gör. Detta avsnittet kan hjälpa nya följare att snabbt hitta guldkornen i ditt innehåll.
En stark LinkedIn profil
När du följt alla dessa tips så har du byggt en stark LinkedIn profil som kommer hjälpa dig att få fler leads. Om du vill få ännu fler tips om hur du kan vässa profilen så borde du följa oss på Linkedin.
Nu när du vässat profilen så behöver du börja skapa innehåll. Det kan du lära dig mer om i vår artikel “Det perfekta inlägget på LinkedIn”