Har du funderat över hur du kan optimera formatet på dina inlägg på LinkedIn, för att skapa så stort engagemang som möjligt? Följ denna mall för att skapa det perfekta Inlägget på LinkedIn som verkligen väcker intresse!
Inläggets komponenter
Receptet för det perfekta Inlägget på LinkedIn är egentligen inte så svårt. Allt du behöver är följande ingredienser:
- En intresseväckande rubrik
- Dela upp inlägget i stycken
- Personlig reflektion
- Tagga någon som är relevant för inlägget (ej nödvändigt)
- Fråga som avslutning
- 3-5 relevanta #hashtags
Intresseväckande rubrik
På engelska kallar man detta för en “hook” och det beskriver ganska bra vad dess syfte är. Detta är den första meningen och om du vill, det enda som syns av texten när ditt inlägg dyker upp i flödet. Det är därför viktigt att du med denna meningen lyckas få din läsare “på kroken”. Du kan ställa en fråga som du senare besvarar eller komma med ett påstående som får din läsare att vilja veta mer.
Exempel:
- “Hur funkar det att “bara” gilla och kommentera här på LinkedIn?”
- “Kvinna, du kan.”
- “Vad står på din agenda idag?”
Dela upp inlägget i stycken
Behandla dina inlägg som artiklar då att de blir lättare att läsa. Styckeindelningen gör så att ditt inlägg inte bara uppfattas som en vägg av text utan är något som man klarar att konsumera.
Personlig reflektion
Dina följare följer dig för att du är du. Se därför till att försöka få med din personliga reflektion om det du skriver om. Dina åsikter, synpunkter och personliga erfarenheter av ämnet öppnar också dörren för vidare diskussion.
Tagga någon som är relevant för inlägget
Om du vill, bjud in någon i ditt nätverk i inlägget. Det hjälper dig med tidig interaktion och ger dig även lite extra spridning. Om nu den du taggar in responderar snabbt vill säga. Se därför till att tagga någon som är relevant (ex. sakkunnig i ämnet) eller som har nytta av det du skriver om.
Om du behöver hitta fler personer som du kan tagga i dina inlägg så kan du anmäla dig till Årets nätverksträff!
Fråga som avslutning
Det är här du skapar förutsättningar för att dina läsare ska vilja fortsätta diskussionen nere i kommentarsfältet. En bra avslutande fråga om läsarens åsikter tillsammans med en CTA (call to action = uppmaning) om att kommentera, kan verkligen bli en boost för ditt inlägg.
#hashtags
Relevanta hashtags gör ditt inlägg sökbart men tillför inte så mycket för den som läser. Lägg dem därför med fördel längst ned i ditt inlägg.
Nu när du kan skapa det perfekta Inlägget på LinkedIn så missar du väl inte att följa Hildegun på för fler LinkedIn-tips?