6 tips för att kommunicera med kund digitalt
Sätt mål först!
Kom igång med epost genom att tänka igenom vilka mål har du med utskicken.
Är det att driva in kunder till din butik?
Ge mottagaren exklusiva erbjudanden?
Driva trafik till din webbplats?
Samla in epost-adresser
Sätt nu fart med att aktivt samla in adresser. Fråga kunderna när de är i butiken. Skapa ett formulär på din webbsida och samla in där.
Skapa utskick
Hur ska du nu börja prata med kunderna? Ett första välkomstmejl, “Välkommen, vi kommer prata mer med dig via e-post framöver..” kan vara en trevlig start. Då vet mottagaren vad hen kan förvänta sig och varför.
Ett andra e-brev där du presenterar din verksamhet, kan agera som uppföljning. Prova gärna att ställa en eller två frågor så kan du målgruppsanpassa utskicken. Notera önskemålen så att du kan anpassa utskicken längre fram.
Jobba med trogna kunder
Se till att dina trogna kunder får erbjudanden för alla andra. Titta på deras köphistorik och ge dem information/erbjudande på saker de brukar köpa.
Trogna kunder kan även uppskatta annat än erbjudanden tex tips på hur man använder produkter de köper på ett effektivt sätt.
Underhåll och feedback
Var inte rädd för att lägga in saker som bara är för underhållning. Precis som i sociala medier kan man låta 20% av innehållet vara underhållning. Använd kanalen för feedback om tex hur kundens senaste köp gick.
Hojta till Hildegun så hjälper vi dig komma igång med epost på ett enkelt sätt.