Hur ofta ska vi posta inlägg på LinkedIn?

Har ditt företag skapat ett konto på LinkedIn och det är dags att komma igång på riktigt? Kanske har ni också tagit ett första steg mot en strategi där ni vill involvera medarbetarna att själva skapa konton?

Det första vi vill rekommendera er att göra är att boka in Coachning i grupp hos oss. Detta ger er en riktigt bra start på ert nätverkande och er resa mot att bli mer aktiva tillsammans på LinkedIn. I det här inlägget ska vi fokusera på kontinuitet. Hur ofta är det lagom att posta inlägg? Vad ska vi skriva? Hur kan vi vara aktiva utan att själva skriva inlägg? Låt oss reda ut svaret på dessa frågor.

Frekvens

Vad som är en lagom frekvens av inlägg bestämmer ni egentligen själva. Utgå alltid från hur mycket tid ni har att lägga på kanalen. Ni bör i varje fall gemensamt i företaget lägga ut ett par till tre inlägg i veckan. Det fina med att skapa ambassadörer (alltså att låta medarbetare skapa sina egna personliga konton) är att ni kan hjälpas åt att publicera inlägg och tillsammans se till att dessa får spridning. Inlägg kan skrivas såväl på företagssidan som på era individuella konton. LinkedIn är en plattform som premierar personkonto och algoritmerna ser till att inlägg skrivna här lyfter lättare. Mer om detta får du lära dig på någon av våra kurser eller föreläsningar. För att bibehålla frekvensen av inlägg kan det vara en idé att använda någon form av planerings / schemaverktyg.

Innehåll

Då är det dags att skapa innehåll! Fundera kring vad dina kunder har för problem eller intressen och bygg innehållet kring detta. Lyft svårigheter som din kund eller era intressenter möter i sin vardag och resonera kring lösningar. Det viktigaste är att det du publicerar har ett värde för läsaren.  Bestäm dig för att ert företag ska posta inlägg och delta i diskussioner kring några olika fokusområden. Att vara relevant i sitt innehåll är något som gynnar på flera sätt. Dels värdesätter dina följare det du förmedlar eftersom det blir en igenkänningsfaktor eller en problemlösare. Men också för att LikedIns algoritmer känner igen vilka områden och nyckelord du visat dig vara bra på och öppnar upp ditt inlägg för en bredare publik. Om ditt fokusområde t ex. är kontorsvaror så berätta om miljövänligt skrivarpapper eller varför inte vikten av att använda ergonomiska kontorsmöbler. Våga visa att du är expert på det du gör! Vi på Hildegun hjälper våra kunder att komma igång och att faktiskt bli aktiva på LinkedIn. Kontakta oss för att få veta hur! [/av_textblock]

Fler tips

Varför grafisk profil

Säljare som gör en uppsjö av offerter där ingen liknar den andre, tio olika epostsignaturer från