Förenkla arbetet med din hemsida

Känner du att din hemsida är överkomplicerad och svårhanterlig?

Många faller i fällan av ogenomtänkta lösningar som ständigt kräver kvalificerad hjälp för de enklaste av ändringar. Detta kan inte bara bli kostsamt utan även tidskrävande. Är det verkligen hållbart att vara beroende av en expert varje gång du vill uppdatera din egen hemsida?

WordPress ska vara enkelt

WordPress är känt för sin flexibilitet och sitt omfattande utbud av tillägg. Men för många kan denna frihet snabbt förvandlas till en belastning när adminpanelen fylls med en överväldigande mängd alternativ och inte sällan en ogenomtänkt struktur.

Här kan du se två bilder som illustrerar detta. Bild ett visar en idealisk, enkel och strömlinjeformad adminpanel – en lätthanterlig vy där varje funktion är på sin plats. Bild två, å andra sidan, skildrar en mer bekant verklighet för många: en smockad meny, otaliga notiser, och en samling av tillägg, varav många kanske inte ens fungerar längre eller är irrelevanta för sajtens syfte.

Denna röriga vy är inte bara en visuell belastning utan kan också leda till att man ständigt behöver ta in extern hjälp, vilket i sin tur försvårar och fördyrar arbetet. Det är viktigt att komma ihåg att verktyg ska underlätta, inte försvåra, vårt arbete.

Vilken väljer du att jobba i?

Amar ger sina två bästa tips!

Att effektivt underhålla och förenkla ens hemsida kan spara tid och huvudvärk. Här är några goda råd att ha med dig i arbetet om du väljer att ta dig an det själv!

  1. Ta alltid backup!
    Se till att du har ett verktyg för säkerhetskopiering på antingen webbhotellet eller hemsidan som du kan förlita dig på innan du tar dig an hemsidan. Se också till att säkerhetskopiera din webbplats regelbundet. Oavsett om det är en teknisk bugg, ett hackerangrepp eller något annat problem, kommer du att vara tacksam att du har en aktuell backup att falla tillbaka på.

  2. Rensa bort bland tillägg
    Sannolikheten är stor att du äger en WordPress eller Shopify hemsida. En av de vanligaste situationerna företagare infaller sig i är en överbelastad hemsidan med en mängd tillägg. Medan tillägg kan förse din webbplats med imponerande funktioner, kan ett överflöd av dessa skapa oreda. Här är några aspekter att överväga:
      • Kvalitet framför kvantitet.
        Försök att välja större tillägg som kan hantera flera uppgifter istället för att ha separata tillägg för varje lilla funktion. Observera att dessa brukar kosta, men det är det värt!

      • Recensioner och support.
        Kolla på tilläggets recensioner och hur aktivt det underhålls.

      • Avaktivera istället för att radera. 
        Om du är osäker på om du behöver ett tillägg, avaktivera det tillfälligt istället för att radera det direkt. På så sätt kan du testa din webbplats för att se om tillägget verkligen är nödvändigt.

Det är enkelt och roligt att jobba med Hildegun

01.

Nuläge

Vi träffas och pratar igenom hur er befintliga marknadsföring ser ut, vad det innehåller samt kostar, och vad ni har för mål och budget för marknadsinsatserna framåt.

02.

Kreativt möte

När vi ses igen, presenterar vi ett förslag som utgör underlag för diskussion kring hur vi tillsammans kan jobba målinriktat i aktuella kanaler.

03.

Cirkeln sluts

Utifrån lagd plan utgör Hildegun er inhousebyrå, som både gör operativt arbete och smider planer tillsammans med er.

Fyll i din e-postadress nedan så får du ta del av vår 30 min föreläsning om vad du ska tänka på för att lyckas med LinkedIn.

Du kan avprenumerera när som helst. Din adress kommer inte att delas med andra.