Fokus konvertering – led dina hemsidebesökare dit du vill!

Grattis! Du har lyckats fånga din målgrupps intresse och sett till att de gör ett besök på din hemsida. Nu då?

Några tips på vägen – hur du kan anpassa sidan för att få dina besökare att göra som du vill

  1. Se till att din hemsida är lättnavigerad, lättläst, snabb och framför allt tillgänglig för alla. Dvs. dina menyer ska vara relevanta och strukturerade. Använd tydlig text med bra mellanrum, se till så att din sida fungerar på ett bra sätt även i långsamma uppkopplingar och glöm inte att optimera den för ex. synskadade och gör det möjligt att öppna i olika webbläsare.
  2. Se till att din sida är lätt att förstå. Visa dina besökare hur de ska klicka för att komma vidare. Undvik att skapa känslan av att “jaha vad gör jag nu då?!” Genom att skapa tydliga flöden i hemsidan utifrån de val du vill att besökaren ska göra blir sidan mer användarvänlig och konverterar på det sättet bättre.
  3. Skapa tydliga CTA efter att du tagit besökaren dit du vill, dvs call to action som talar om för besökaren vad den kan göra. Det kan vara knappar som leder till nedladdning av material där du sedan kan följa upp klicken. En annan CTA kan vara att erbjuda prenumeration av inspirerande nyheter. Men det kan också handla om tydlig vägledning för att ta sig till köp direkt på hemsidan.
  4. Var säljande och informativ i dina texter. Berätta tydligt vad du säljer och vilka problem du kan lösa. Du om någon känner till din bransch. På hemsidan är det viktigt att använda rätt sökord och rätt fraser utifrån de sökningar som dina kunder gör inom dina produkt/ tjänsteområde.
  5. Använd statistikverktyg för att mäta aktiviteten hos dina besökare och arbeta effektivt med detta. Mät alltså alltid KPI:er (Key Performance Indicators).

Konverteringsoptimering, dvs att anpassa din marknadsföring mot målgruppen så att denne vill köp av dig, kan ske på många olika sätt men gemensamt för alla sätt är att målet är att leda besökare (leads) genom konverteringstunneln. Den börjar vid det inledande besöket och avslutas vid köp. (se ovan)

Oavsett om det är olika produkter / tjänster som eftersöks eller olika behov som ska tillgodoses så har det alltid väckts något intresse hos besökaren för att denna skall ta sig till en hemsida.

Vill du få fler tips kring hur du kan öka din konverteringsgrad? kanske sitter du på en hemsida som inte ger de resultat som du önskar? Vi på Hildegun hjälper dig gärna att flytta din gamla sida till en mer lättanvändlig och snabbnavigerad sida skapad i WordPress. Vi har flera goda exempel på sidor vi skapat som genererar leads och får besökare att genomföra köp hos våra kunder. (Leads = kvalificerade potentiella kunder)

Läs om hur Padeltotal tog hjälp av Hildegun för att ta position som expert på padelbanor i Sverige.

Fler tips

Varför grafisk profil

Säljare som gör en uppsjö av offerter där ingen liknar den andre, tio olika epostsignaturer från